Ірпінський міський відділ державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Київській області інформує відповідності до статті 5 Закону України «Про виконавче провадження» примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України “Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів”.
05.10.2016 набрав чинності Закони України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 № 1404-VIII, яким визначені положення та засади здійснення виконавчого провадження (строки у виконавчому провадженні, учасники виконавчого провадження, загальні умови та порядок здійснення виконавчого провадження, фінансування виконавчого провадження та ін.).
Так, статтею 26 Закону України «Про виконавче провадження» передбачено, що до заяви про примусове виконання рішення стягувач додає квитанцію про сплату авансового внеску в розмірі 2 відсотків суми, що підлягає стягненню, але не більше 10 мінімальних розмірів заробітної плати, а за рішенням немайнового характеру – у розмірі одного мінімального розміру заробітної плати з боржника – фізичної особи та в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника – юридичної особи.
Від сплати авансового внеску звільняються стягувачі за рішеннями про:
– стягнення заробітної плати, поновлення на роботі та за іншими вимогами, що випливають із трудових правовідносин;
– обчислення, призначення, перерахунок, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг;
– відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я, а також смертю фізичної особи;
– стягнення аліментів;
– відшкодування майнової та/або моральної шкоди, завданої внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Від сплати авансового внеску також звільняються державні органи, інваліди війни, інваліди I та II груп, законні представники дітей-інвалідів і недієздатних інвалідів I та II груп, громадяни, віднесені до категорій 1 та 2 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у разі їх звернення до органів державної виконавчої служби.
Відповідно до пункту 5 частини четвертої статті 4 Закону України «Про виконавче провадження» у разі ненадання стягувачем підтвердження сплати авансового внеску, якщо авансування є обов’язковим, це є підставою для повернення виконавчого документа стягувачеві без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред’явлення.
З початку 2017 року реєстрація виконавчих документів, документів виконавчого провадження, фіксування виконавчих дій здійснюється в автоматизованій системі виконавчого провадження.
У відповідності до статті 8 Закону України «Про виконавче провадження» визначено, що вільний та безоплатний доступ до інформації автоматизованої системи виконавчого провадження забезпечує Міністерство юстиції України у мережі Інтернет на своєму офіційному веб-сайті з можливістю перегляду, пошуку, копіювання та роздрукування інформації, на основі поширених веб-оглядачів та редакторів, без необхідності застосування спеціально створених для цього технологічних та програмних засобів, без обмежень та цілодобово. Автоматизованою системою виконавчого провадження забезпечується надання сторонам виконавчого провадження інформації про виконавче провадження.
Слід зазначити, що наказом Міністерства юстиції України № 3917/5 від 29.12.2016 встановлено з 05.01.2017 встановлено плату за користування Автоматизованою системою виконавчого провадження (АСВП) у розмірі 51,00 грн (з ПДВ) за кожне відкрите виконавче провадження.
Оплата послуг за користування АСВП органами ДВС здійснюється за рахунок авансового внеску стягувача. У разі якщо стягувач у виконавчому провадженні звільнений від сплати авансового внеску відповідно до частини 2 статті 26 Закону України “Про виконавче провадження”, оплати послуг за користування АСВП здійснюється за рахунок витрат виконавчого провадження, стягнутих з боржника за цим виконавчим провадженням.
Права і обов’язки сторін та інших учасників виконавчого провадження чітко визначені статею 19 Закону України «Про виконавче провадження» за якими сторони виконавчого провадження та прокурор, як учасник виконавчого провадження мають право ознайомлюватися з матеріалами виконавчого провадження, робити з них виписки, знімати копії, заявляти відводи у випадках, передбачених цим Законом, мають право доступу до автоматизованої системи виконавчого провадження, право оскаржувати рішення, дії або бездіяльність виконавця у порядку, встановленому цим Законом, надавати додаткові матеріали, заявляти клопотання, брати участь у вчиненні виконавчих дій, надавати усні та письмові пояснення, заперечувати проти клопотань інших учасників виконавчого провадження та користуватися іншими правами, наданими законом.
Право вибору пред’явлення виконавчого документа для примусового виконання до органу державної виконавчої служби або до приватного виконавця, якщо виконання рішення відповідно до статті 5 Закону віднесено до компетенції і органів державної виконавчої служби, і приватних виконавців, належить стягувачу.
Державними виконавцями Ірпінського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в порядку Закону України «Про виконавче провадження» у продовж 2016 року постійно вживались заходи щодо примусового виконання виконавчих документів з категорії про стягнення боргів на користь державного бюджету за результатами роботи відділу отримано позитивні результати фактичного виконання та спрямовано до державного бюджету суму 3 504 553 грн., окрім того до бюджету стягнуто виконавчого збору на суму 1 220 597, які отримані від діяльності відділу.
Зусиллям та плідній праці державних виконавців Ірпінського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Київській області у Ірпінському регіоні Київської області стягнуто на користь стягувачів заборгованість по заробітній платі у розмірі 362042 грн.
Великою новелою для суспільства, що суттєво змінить результат фактичного виконання виконавчих документів та рішень суду є новостворений Єдиний реєстр боржників, що працює на сайті Міністерства юстиції України.
У ньому можна знайти відомості про боржника за прізвищем, ім’ям, по батькові та реєстраційним номером облікової картки платника податків.
Єдиний реєстр боржників утворено відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» від 2 червня 2016 року (набрав чинності 5 жовтня 2016 року) та Положення про автоматизовану систему виконавчого провадження від 5 серпня 2016 року (набрав чинності 5 січня 2017 року).
Єдиний реєстр боржників — систематизована база даних про боржників, що є складовою автоматизованої системи виконавчого провадження України та ведеться з метою оприлюднення в режимі реального часу інформації про невиконані майнові зобов’язання боржників та запобігання відчуженню боржниками майна.
Відомості про боржника вносяться до Єдиного реєстру боржників одночасно з винесенням постанови про відкриття виконавчого провадження. Не вносяться до реєстру відомості щодо боржників, якими є державні органи, органи місцевого самоврядування, боржники, які не мають заборгованості за виконавчим документом про стягнення періодичних платежів більше трьох місяців, та боржники за рішеннями немайнового характеру.
Слід звернути увагу осіб, які мають намір здійснювати приватну виконавчу діяльність відповідно до Закону України від 02.06.2016 № 1403-VIII «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших осіб» та Порядку допуску до професії приватного виконавця, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 25.10.2016 № 3053/5, Інститут права та післядипломної освіти Міністерства юстиції України розпочинає проведення Навчальних курсів з отримання знань у сфері примусового виконання судових рішень і рішень інших органів.
Відповідно до пунктів 2, 3 і 5 розділу ІІ вищезазначеного Порядку Навчальні курси будуть проходити на підставі укладеного між слухачем та Інститутом договору та відповідно до плану Навчальних курсів, затвердженого Інститутом та погодженого з Міністерством юстиції України (план Навчальних курсів та текст типового договору, розробленого Інститутом, додаються на офіційному сайті http://centerjust.gov.ua/ ).
Підводячи підсумки роботи Ірпінського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Київській області хочеться зазначити, що запровадженні у державі новели законодавства у сфері примусового виконання рішень, створення нової автоматизованої системи виконавчого провадження за допомогою якої державним виконавцям надано безпосередній доступ до державних реєстрів прав власності майна, доступ до одержання інформації про місце доходів та відкритих наявних рахунків боржників в установах банку, запровадження новоствореного Єдиного державного реєстру боржників, що не дасть можливості боржникам ухилятись від виконання покладених на нього зобов’язань, запровадження у поточному 2017 році діяльності приватних виконавців по всій території України суттєво надалі покращить результати показників роботи органів виконавчої служби в цілому.
Сергій Павлович Шевченко,
Начальник Ірпінського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Київській області