Право на соціальний захист віднесено до основоположних прав і свобод. Захист непрацездатних та працездатних осіб, людей похилого віку, дітей та підтримка кожної людини, яка втратила джерела для існування з незалежних від неї причин, є загальновизнаним правилом державотворення в цивілізованому суспільстві і знаходить своє правове закріплення в Конституції України, міжнародних актах та рішеннях Європейського суду з прав людини.
Стаття 46 Конституції закріплює право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування розроблений Закон України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених законодавством.
Загальнообов’язкове державне пенсійне страхування здійснюється за принципами:
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом
Основним завданням Пенсійного фонду України є реалізація державної політики з питань пенсійного забезпечення, призначення (перерахунок) пенсій та підготовка документів для їх виплати; забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання.
З метою покращення послуг та орієнтуючись на розширення можливостей в отриманні послуг в управлінні з 2014 року функціонує відділ звернень громадян, який працює за принципом “єдиного вікна”. Крім того, прийом громадян проводиться на виїзних прийомах та на індивідуальних виїздах. Зважаючи на розвиток технологій обслуговування громадян проводиться також дистанційно, в тому числі шляхом надання електронних послуг.
Кожний громадянин, який звертається до органів Пенсійного фонду має право подавати заяви, скарги, пропозиції з питань, що стосуються пенсійного забезпечення; пенсіонери мають право знайомитися в приміщенні органів ПФУ з матеріалами своєї пенсійної справи, отримувати від працівників Фонду іншу інформацію про своє пенсійне забезпечення, яка відома органам Фонду; витребувати від працівників надання у встановленому порядку копій документів, які є в пенсійній справі; при зверненні за призначенням пенсії громадяни мають право подавати заяви про призначення пенсії з необхідними документами через представника, який діє на підставі доручення, особисто, поштою; отримувати розписку від органу ПФУ з переліком прийнятих документів; вимагати від органу Пенсійного фонду надання допомоги в отриманні чи перевірці підстав для видачі необхідних для призначення пенсії документів; отримати письмове повідомлення про призначення пенсії або про відмову в її призначенні з обґрунтуванням причин відмови; отримувати пенсійне посвідчення встановленого зразка; обрати організацію, яка буде здійснювати виплату та доставку пенсії (поштове відділення або банківські установи), одержати пенсію у строк не пізніше 25 числа місяця, за який виплачується пенсія; на виплату пенсії за 6 місяців наперед у разі виїзду на постійне місце проживання за кордон тощо.
Громадяни, яких не задовольняють рішення органів ПФУ, мають право оскаржувати такі рішення до вищестоящих органів Пенсійного фонду України, звертатися до суду зі скаргою на дії або бездіяльність органів ПФУ, їх посадових та службових осіб.
Для зручної та оперативної взаємодії з органами Пенсійного фонду на сайті Пенсійного фонду України (www.pfu.gov.ua) працює офіційний інформаційний портал Пенсійного фонду України – портал електронних послуг, за допомогою якого можливе в будь-який зручний час:
Задля досягнення максимальної автоматизації процесів від моменту звернення за призначенням і виплатою пенсії, відмови від численних паперових архівів; економії коштів Фонду на утримання централізованих систем, упередження переплат та дублювання виплат, надійного захисту персональних даних, мінімізація «людського фактору», помилок, зловживань, корупції Пенсійним фондом України з 2017 року вводиться нова система обслуговування громадян та обробки пенсійної документації на базі централізованих інформаційних технологій. Так, починаючи з 2017 року громадяни можуть отримати консультації та подати документи в будь-якому територіальному управління Пенсійного фонду. Застосування новітніх інформаційних технологій забезпечить значне підвищення якості прийому громадян, зменшення термінів обробки заяв та документів, можливість дистанційного доступу пенсіонера до своєї пенсійної справи, виключення можливості впливу людського фактору на визначення розміру пенсії.