Управління ризиками – це робота органів доходів і зборів:
– з аналізу ризиків,
– виявлення та оцінки ризиків,
– розроблення та практичної реалізації заходів, спрямованих на мінімізацію ризиків,
– оцінки ефективності та контролю застосування цих заходів.
Митниця застосовує систему управління ризиками для визначення товарів, транспортних засобів, документів і осіб, які підлягають митному контролю, форм митного контролю, що застосовуються до таких товарів, транспортних засобів, документів і осіб, а також обсягу митного контролю.
В існуючій системі управління ризиків виділяють автоматизовану систему управління ризиками, що являє собою сукупність інформаційних комплексів, які забезпечують функціонування системи управління ризиками під час митного контролю та оформлення товарів і транспортних засобів.
Автоматизована система управління ризиками (далі – АСАУР) застосовується митницею у відповідності до вимог чинного законодавства, у т. ч. згідно зі ст. ст. 361-363 Митного кодексу України та наказу Мінфіну від 31.07.2015 № 684 “Про затвердження Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю”.
Профілі ризиків розробляються як на рівні Державної фіскальної служби України, так і на рівні митниць ДФС.
За 2018 рік Київською митницею ДФС введено в дію 12 таких доповнень (доповнення зокрема стосувались ризиків при експорті лісо- та пиломатеріалів, реекспорту засобів захисту рослин, правомірності застосування преференцій, достовірності декларування товарів тощо).
Основним критерієм ефективності функціонування АСАУР вважається частка митних декларацій, по яких за результатами виконання згенерованих АСАУР митних формальностей виявлено розбіжності, яка в 2018 році по Київській митниці ДФС досягла значення 6,1 % (цільове значення – не менше 4 %), а в січні 2019 року склала вже 10,2 %. При тому, що значення цього показника у 2017 році складало лише 2,2 %.
ГУ ДФС у Київській області